Tuc de Ratèra - Canal NW del Ratèra - Tuc de Ratèra - Luchon - Posets - Maladeta - Aigüestortes - Spain
GearCorda aconsellable amb neu dura o escassa.

L’accés a la vall de Colomèrs és tancat fins a l’1 de maig, de manera que cal deixar el cotxe a l’aparcament situat entre la Bòrda de Montadí i la de Servat. Remuntem per la pista fins a la cota 1.970m, just abans que creui l’Arriu dera Montanheta, d’on surt el camí per pujar cap al Refugi de Colomèrs. El seguim poca estona, fins a arribar a les Planhòles dera Lòsssa. Passat el pont de fusta deixem el camí del refugi, que se’n va cap a la dreta, i seguim recte, travessant el pla en direcció E. Remuntem seguint el torrent fins a arribar al Lac Clòto de Baish, que travessem per accedir al Lac Clòto de Naut. Aquí tombem a la dreta per una coma que recula cap a l’W i després cap al S, i que ens permet accedir per una curta canaleta al Lac Long. Travessem aquest estany, el Redon i l’Obago per anar fins a la vall més propera a la cara NW del Ratèra. Ens situem a la seva base i remuntem les pales menys inclinades que trobem a l’esquerra i que donen accés a una zona de menys pendent que hi ha sota la paret. Carreguem els esquís a l’esquena a les roques de l’entrada de la canal.

La canal està dividida en dues parts fàcils de distingir i separades per un ressalt rocallós. La primera part comença amb un pendent d’uns 40º que es va redreçant fins a arribar als 50º. La franja de roca es supera per sobre, on s’ha de fer un flanqueig per neu amb pendent d’entre 45 i 50º. La segona part de la canal va perdent pendent, des dels 50º fins als 45º.

Un cop al capdamunt, només queda remuntar la carena fàcil fins al cim.

Si la neu és estable es pot baixar directament des del coll on ens ha deixat la canal per la impressionant pala de la cara E. Quan el pendent se suavitza, tirem a l’esquerra sense perdre gaire alçada per poder arribar al Pòrt de Ratèra sense haver de remar. Un cop allí tirem avall cap al Lac Obago, on reprenem la traça de pujada.

Aproximació llarguíssima per la prohibició de pujar més amunt amb el cotxe i per la gran distància fins al peu de la canal.