Calamès - Pilar dels Càtars - Calamès - Couserans - Aran N - France

Calamès - Pilar dels Càtars

Calamès - Couserans - Aran N - France

Gear10 cintas exxpres, rappel 2×50 m, casco eventualmente 2,3 cintas si no estas a gusto con los spits alejados

Bonic itinerari per bona roca calcària, molt lògic i que esquiva hàbilment les dificultats (al peu de la via no és evident com se supera la línia de sostres que el creua).

Aproximació # 20min

Sector “Pilar dels Càtars” Des de l’aparcament de Bédeilhac], prenem el carrer que puja cap al poble i que passa per sota l’església. 30m més enllà, girem a la dreta per un camí que va cap al SE i que voreja el cim i porta al peu de les vies. Passem un primer sector d’esportiva i després trenquem a la dreta. La paret es troba a la dreta de la torre que hi ha al cim, i queda tallada per alguns extraploms. Hi ha el nom de la via escrit a l’inici (al costat d’una placa commemorativa).

Itinerri

L1 4c, 35m: 4 espits en total. Placa amunt, fent una mica de ziga-zaga (ens decantem lleugerament a l’esquerra i després retornem a l’eix en arribar a la reunió). El primer espit és força alt (10m), però les preses són franques. L2 5b, 10m: continuem pujant fàcilment cap a la dreta durant 5m i després travessem la placa cap a la dreta durant uns quants metres. Reunió comuna amb la via “mandarine mécanique”. Aquesta darrera via constitueix una alternativa d’un sol llarg ben rectilini per atènyer aquesta reunió (5c+). L3 5c, 20m: recte amunt amb passos de plaques força fins. En passar una mena de canal, si anéssim a la dreta aniríem a parar a una reunió d’una altra via (zipette, 6b). Cal anar a l’esquerra per retornar a la dreta per sobre d’aquesta altra reunió per la placa de sota el sostre. L4 5a+, 30m: des de la reunió no es veu cap parabolt, però el pas per superar el desplom és evident. De fet, la reunió es troba just on s’acaba el sostre més marcat. Comencem pujant i de seguida sortim a l’esquerra (possible protegir amb un friend gran). El primer parabolt es troba just en sortir a la següent placa (bones preses). Seguim tot dret amunt (5a, assegurances espaiades). Reunió a una vira confortable. L5 6a, 30m: el pas de 6a és el mur vertical que hi ha just damunt de la reunió (6a o 5c/A0, ben protegit). Continuem pujant cap a l’esquerra (molt bonic) i després creuem cap a una dorsal i pujar després cap a la dreta per terreny més fàcil (plaques molt esculpides, superb). L6 3, 15m + tram a peu: pugem de dret amunt per terreny fàcil (1 sol parabolt en 15m, però suficient). Continuem 20m a peu pel fil d’un contrafort sense cap dificultat fins a arribar al peu del darrer ressalt (1 parabolt). L7 5b+, 30m: pugem directament la placa fins a trobar-nos just sota un sostre ben marcat. El voregem per l’esquerra per retornar de seguida a la dreta (petita placa transversal magnífica). Reunió a la carena (5b). Hi ha 2 altres sortides possibles: el darrer llarg de la Rio] 6a, situat una mica a la dreta (cal baixar una mica per terreny fàcil per trobar l’inici d’aquest llarg) o bé per l’Arabesque] 7a, encara més a la dreta.

Baixada # 2 possibilitats

• Pel camí que passa per la torre del cim, marcat i de bon fer, que porta al coll on s’acaben les parets, i d’on surt un corriol que retorna al camí de l’aproximació. Atenció de no seguir els punts grocs, que baixen per la cara N, herbosa i boscosa a la part superior (no hi ha camí i més avall hi ha una mina que pot impossibilitar el pas cap a la pista.

• Rapelant (la darrera reunió no està equipada per a rapelar-ne), però hi ha una reunió amb cadena 15m més a l’esquerra (cap a l’E).

• L2 molt curt, pot combinar-se amb L2 o L3.

• Orientació S/SE, molt assolellat. La cota és baixa i les temperatures hi poden ser altes a l’estiu!

• Atenció, sembla que força cordades prenen aquest via com a iniciació a les vies llargues i se sorprenen força: l’equipament és espaiat per a qui va justet en el 5c.