Pic de Certascan - L'Olla (integral per les arestes) - Pic de Certascan - Couserans - Aran N - Spain
Pic de Certascan - L'Olla (integral per les arestes)

Pic de Certascan / Flavisella - Spain

Des de la presa de Montalto, remuntem la pista que segueix cap a Boavi fins a trobar el camí que puja a l’esquerra cap al refugi de Certascan (marques de pintura i fites). Remuntem fins al punt de cota 2100m, on deixem el camí per remuntar el riuet que baixa del llac de Punturri. Remuntem fins el petit llac (ni camí ni fites) i després remuntem el corredor al NW del llac fins que la perspectiva se’ns obre cap a un coll més ample al NW. Guanyem aquest coll que ens dóna les primeres vistes del llac de Certascan. Des d’aquí seguim l’aresta que rodeja el llac (l’Olla), el més pròxim possible a l’aresta, sense escatimar cap dels cims. En ocasions podrem vorejar les parts més difícils però serà sempre interessant retornar al fil de l’aresta tan aviat com sigui possible, tant per la qualitat de la roca com pel plaer de l’escalada. Així escalarem primer en direcció N fins arribar a l’aresta fronterera (pui del Cap de l’Estany) i a partir d’aquest punt en direcció W cap al Certascan. La roca és un granit magnific. A un moment donat arribarem a una bretxa amb una roca plana amb una gran fita. Des d’aquest punt l’escalada es fa més difícil. Podem optar per vorejar la secció següent pel costat S, seguint una sèrie de fites, fins remuntar per una xemeneia per recuperar l’aresta en el punt on la roca canvia de color. Abandonem el granit blanc per prendre peu en pissarra i esquistos ferruginosos d’un color vermellós característic. Continuem pel fil de l’aresta, ara més fàcil, fins al Certascan.

Des del cim, baixem per la via normal] del coll de Certascan, per camí traçat.

Magnífic viatge sobre les arestes amb unes vistes espectaculars. Excitant, però mai prou difícil per fer por. Sens dubte la manera més maca de fer el Certascan i una de les millors excursions del sector.