Salòria - circular des del Gall Fer passant pel Covil i el Màniga - Salòria - Upper Ariège - Andorra - Spain
Salòria - circular des del Gall Fer passant pel Covil i el Màniga

Salòria - Spain

Main facingN, NW, W, SW, S, SE
Route typeloop_hut

Magnífica volta per les valls de Buscallado i Santa Magdalena, amb la cirereta de la pala SW del Salòria, ben visible des de molts punts del Pallars i també de l’Alt Urgell.

Anada

Sortim del refugi del Gall Fer per la pista que tira a l’E i anem prenent sempre la pista que millor vagi per guanyar cota i a la vegada anar en direcció a la base del Covil. Arribem a una petita esplanada a cota 1950m i remuntem un morro cap al SE. Creuem el barranc de Buscallado per anar a buscar una zona de pendent més suau a la cara W del Covil. Una mica més amunt, trobem una pista, que seguim cap a l’esquerra (N) fins a una coma de menor pendent que ens permet remuntar fàcilment fins al cim.

Segons la quantitat de neu, podem seguir tant per la cara NE com per la SE, en tots dos casos, per dirigir-nos al portarró de Sabollera, on tornem a posar pells per seguir carenejant. Fem un darrer punt alt abans del coll de Finestres, on podem baixar sense treure pells, i encarem l’ampla pala final del Salòria, on haurem de triar itinerari segons les condicions d’innivació i de perill d’allaus.

Tornada

Baixem l’espectacular pala SW i creuem el barranc del Coll de Finestres abans que s’encaixoni massa, per anar a buscar una espatlla a cota 1920m que ens queda ben visible al SW. La passem i seguim davallant fins al torrent de Sabollera, a partir del qual continuem per una vira horitzontal que ens acosta al riu de Santa Magdalena. El creuem i remuntem cap a l’W vers el prat Miró. A la part alta del prat ens decantem a la dreta i progressem per un bosc espaiat, amb pins roigs de gran diàmetre, per la vora dreta del barranc de la Pleta del Tarter, encarats al coll de Màniga, on no cal arribar si no es vol. Anem girant al N i triem ruta fins al cim del pic de Màniga.

Podem baixar primer per la carena E fins a una zona on la cara N té menys pendent, i baixar fins a trobar una pista que ens porti al refugi del Gall Fer, o bé baixar directament al N i després anar cap a l’esquerra per esquivar una zona amb petites barreres de roca. En aquest cas, podem baixar per la traça d’una antiga allau que va arrasar el bosc, també fins a trobar una pista que ens porti al refugi, o bé girar a l’esquerra per una pista que travessa l’allau i enllaçar amb els itineraris d’esquí de fons.