Cap de Broate - del refugi de Broate al de Certascan per Guiló i Romedo - Coll de Llurri - Couserans - Aran N - Spain
Cap de Broate - del refugi de Broate al de Certascan per Guiló i Romedo

Col de Llurri - Upper Ariège - Andorra - Spain

Ascensió del cap de Broate

Pugem el Cap de Broate, cercant el pas que més ens convingui per arribar a l’estanyol que hi ha un centenar de metres sota el cim, a l’E. De l’estany al cim hi pugem per la carena de l’esquerra, que comença força dreta (30º), però que s’ajau en arribar a dalt.

Accés i baixada de Salibarri

Baixem esquiant per la cara S fent una llarga diagonal per sota la cresta fins a buscar una aresta que neix a un replà de cota 2520 m i que puja (pells) cap a l’W vers un dels cims secundaris (cota 2682 m segons l’1:25.000 de l’Alpina). Un cop a aquesta cota continuem pujant per l’aresta, amb els esquís, als peus, fins a un altre cim secundari, de cota 2716 m.

Traiem pells i baixem cap a un collet poc definit que ens dóna accés a través d’una curta canal a la vall de Salibarri. Les amples pales ens permeten triar itinerari de baixada, si bé cal tendir a buscar el fons de la vall. Per sota de la cota 2250 m baixem seguint el torrent, de pendent superior (màxim 35º). Al primer i darrer trams es pot baixar per pales laterals de l’esquerra, que queden més protegides d’eventuals allaus dels contraforts de la Punta del Port.

Travessa de la zona dels estanys de Guiló i Romedo i de les serres de Senó i Llurri

Un cop arribem al riu de Romedo, tornem a posar pells per pujar cap a la cua de l’estany de Romedo de Baix. Aquest estany no se sol glaçar donat el seu aprofitament hidroelèctric, i el camí de l’estiu per la seva riba W és molt desaconsellable a l’hivern (molt exposat a l’aigua, traçat gens evident). Per evitar-lo, creuem el riu de Guiló per la cua de l’estany i pugem per una vall secundària que ens porta al capdamunt de la carena que separa els estanys de Guiló del de Senó. Des d’un dels colls d’aquesta serra baixem cap a l’estany de Romedo de Baix, que creuem. A l’altre cantó de l’estany hi ha, ben visible, una ampla canal que puja a un coll de la serra de Llurri. Prenent aquesta canal de referència, pugem per una canal més estreta i dreta (màxim 30º) que puja a un coll secundari situat més al N. Aquest collet ens permetrà accedir a una baixada esquiable (a diferència de la que hi ha sota el coll més ample, que és per on passa el camí de l’estiu).

Accés al refugi de Certascan

Fem una curta baixada fins a sota unes barres rocalloses, on trobem el camí de l’estiu, que ens porta al petit estany de cota 2200 m que es troba sota el refugi. El voregem per la riba N i fem els darrers metres fins al refugi de Certascan.

Quant a allaus, cal fer especial atenció a la primera baixada des del cap de Broate, així com a la pujada següent. Quan es pugui, és preferible circular pel fil de la carena. A la part baixa del torrent de Salibarri hi ha trams en què es pot baixar per pales paral•leles al torrent pel marge esquerre, menys exposades.