Bastiments - des de Vallter - Volta dels pics de la Dona, Esquena d'ase, d'Ombriaga i Gra de Fajol - Portella de Mentet - Puigmal - Canigó - Albera - France

Porteille de Mantet - Puigmal - Canigou - Albères - France

Gear.

Anada

Des de l’aparcament de Vallter 2000, seguim el GR cap a l’E fins a la portella de Mentet (2412m). Un cop al coll, el deixem per seguir el sender marcat amb fites que va cap al NW i que remunta la carena que duu al pic de la Dona (2702m), on s’arriba després de dos avantcims de roca clara.

Des del pic de la Dona, baixem cap al coll del Gegant. Es tracta d’anar seguint en tot moment la carena, ampla i de bon fer, més o menys marcada amb fites. Es passen dos cims secundaris (l’Esquena d’Ase, de 2640m i el pic d’Ombriaga, de 2634m).

Des del coll, guanyem el peu de la carena E del pic de Bastiments després de creuar un altiplà. La remuntem (terreny una mica més dret, de 30º com a molt) fins al cim (2881m). La carena final és més estreta però no té dificultat. Hi ha un piolet que indica el punt més alt.

Tornada

Desfem un tros de carena i baixem per la cara S fins al coll de la Marrana (2529m).

Per als qui en vulguin més, el coll permet encadenar la pujada cap al Gra de Fajol Gran (2708m). Pugem per la cara N, per un corriol més o menys traçat. El pendent es fa més fort, d’entre 30º i 40º, sobretot a la sortida, en uns 150m de desnivell aproximadament. Un cop superat el vessant, arribem a la carena del cim, plana i sense dificultats, que permet arribar a la gran creu d’aquest bonic cim. La tornada al coll es fa pel mateix camí.

Del coll de la Marrana, baixem pel GR11 cap al refugi d’Ulldeter i després cap a l’aparcament, o bé creuem cap a la vall de l’esquerra, que mena directament a l’aparcament més alt.

Amb esquís, cal esperar neus endurides per l’acció del vent a les carenes.